Design 101

Nederlandstalig geschreven uitleg en tutorials over Photoshop en (web) design

AIDA model

Aida model in web design
Het AIDA model wordt veel toegepast in web design wanneer een hoge conversierate belangrijk is. Door middel van AIDA kan je bepalen in welke volgorde je wilt dat bezoekers items op je website ziet.

AIDA is een afkorting van:


Het principe gaat er vanuit dat een bezoeker die nieuw op de website komt nog ongeïnteresseerd is. Door een stappenplan af te lopen kan de interesse gewekt worden, en geleidelijk omgezet naar het uitvoeren van een vooraf bepaalde actie. Het meest globale wat je van een bezoeker verwacht is aandacht, dus zorg voor een grote visuele trekker, iets dat opvalt en direct een goed beeld geeft.

Die aandacht is belangrijk, maar op het internet ook van korte duur. Je website is zo weg geklikt, dus je moet een stap hoger. De algemene aandacht wordt omgezet naar interesse. Doe dit door bijvoorbeeld de voordelen te vermelden van de dienst die je aanbiedt. Ook een goed voorbeeld is een grote slogan die de dienst of het gehele bedrijf in een keer beschrijft.

Nu is interesse gewekt is zal de bezoeker een afweging maken. Gaat hij/zij verder met zoeken naar een alternatief, of spreekt dit het meeste aan? Daar komt Desire (verlangen) om de hoek. De teksten en vormgeving moeten ervoor zorgen dat men niet verder zoekt, maar overtuigd raakt van de voordelen die het product of dienst biedt. Om dit te bereiken zie je bijvoorbeeld vaak quotes van tevreden klanten op websites terug. Of afbeeldingen van lachende mensen. De bezoeker wil ook tot de groep tevreden gebruikers behoren en gaat beter zijn best doen de voordelen in te zien.

We hebben nu dus de aandacht gegrepen door een opvallend element toe te voegen, die aandacht omgezet naar interesse en verlangen gewekt in het product of dienst. Nu moet het alleen nog verzilverd worden. Zorg dat duidelijk een knop aanwezig is die de gebruikers de actie laat maken.

De auteur: Emiel Kwakkel

Emiel Kwakkel is afgestudeerd op het gebied van communicatie en digitale vormgeving en als web designer werkzaam bij een fitness franchise organisatie. Ben je geïnteresseerd in web design en user interface design / testing volg dan naast deze blog ook zijn Twitter. Bekijk alle berichten van Emiel Kwakkel →

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Een reactie op AIDA model

Marjolein Snel

9 november 2011 at 09:21

kende AIDA maar het is hier heel kort en duidelijk uitgelegd voor gebruik web-design, super!

Beantwoorden