Design 101

Nederlandstalig geschreven uitleg en tutorials over Photoshop en (web) design

Bounce rate

analytics: bounce rate in web designDe term bounce rate, ofwel weigeringspercentage, valt in de statistieken categorie. Het geeft het percentage bezoekers aan die je website verlaten nadat ze slechts één pagina gezien hebben. De bounce kan dus tot stand komen als de bezoeker op een externe link klikt, de browser of tab sluit, de back toets indrukt of een andere URL in de adresbalk intoetst. Over het algemeen wordt de meting uitgevoerd op de homepagina, omdat dit de pagina is waar de meeste nieuwe bezoekers op komen.

Wanneer is bounce rate belangrijk?

De bounce rate is vooral belangrijk wanneer de homepagina niet het hoofddoel is van het bezoek. Bij weblogs of online visitekaartjes ziet de gebruiker meestal al direct de informatie waar hij/zij naar op zoek is. Je kan er dan ook vanuit gaan dat veel bezoekers daarna ook weer wegklikken. Is homepagina echter bijvoorbeeld een portal die doorverwijst naar verschillende onderdelen op de website dan is de bounce rate belangrijker.

Wat is een goede bounce rate?

De bounce rate verschilt enorm per website. Het is dus niet mogelijk om een voor iedereen geldend antwoord te vinden. Statistieken expert Avinash Kaushik geeft hierover wel een richtlijn op basis van zijn ervaring. Een bounce rate van onder de 20% is zeer goed, maar moeilijk haalbaar. Boven de 35% is er ruimte voor verbetering. Boven de 50% is vaak te hoog.

Wat betekent een hoge bounce rate?

Bezoekers verwachten iets wanneer ze op je website belanden. Ze verwachten dat wat de website biedt relevant is aan wat hun doel van het bezoek is. Vaak verwachten ze ook een bepaalde mate van gebruikersvriendelijkheid, en een goed vormgegeven interface. Wanneer veel bezoekers direct wegklikken betekent dat die verwachtingen niet waargemaakt worden. Ook kan het zijn dat de navigatie niet duidelijk genoeg is waardoor de bezoeker vast loopt en daarom bounced.

Ga bij een hoge bounce rate na of je de doelgroep van je website helder hebt. Waarvoor komt men op de website? Is je website makkelijk leesbaar? Voorkom het gebruik van onderdelen die vaak als irritant gezien worden zoals opdringerige banners, achtergrondmuziek, pop-ups, enz. Past de vormgeving wel bij je doelgroep? Zorg voor duidelijk aanwezige zoek functie en een duidelijke navigatie.

Maak aanpassingen en kijk vervolgens of de bounce rate veranderd.

De auteur: Emiel Kwakkel

Emiel Kwakkel is afgestudeerd op het gebied van communicatie en digitale vormgeving en als web designer werkzaam bij een fitness franchise organisatie. Ben je geïnteresseerd in web design en user interface design / testing volg dan naast deze blog ook zijn Twitter. Bekijk alle berichten van Emiel Kwakkel →

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>