Ogilvy Advertentie layout in webdesign
In de jaren 50 bedacht David Ogilvy een nieuwe layout voor advertenties. Het doel was het percentage lezers dat actie ondernam na het lezen zo hoog mogelijk te
krijgen. Veel is in de media veranderd sindsdien, maar de principes die hij beschreef en toepaste zijn nog steeds actueel.
Je zal vast wel de krantenpagina’s kennen. Een grote afbeelding van vaak wel een complete pagina groot die je aandacht vraagt. Vervolgens een pakkende titel. Wanneer je verder kijkt zie je een, vaak dikgedrukte, introductie en vervolgens de tekst, ingedeeld in verschillende kolommen.
Het principe gaat ervan uit dat objecten gerangschikt worden van groot naar klein, en van globaal naar specifiek. De stelling is dat het direct tonen van toegespitste en specifieke informatie ervoor zorgt dat mensen afhaken. Het Ogilvy principe kan goed gebruikt worden in combinatie met het AIDA model.
De auteur: Emiel Kwakkel
Emiel Kwakkel is afgestudeerd op het gebied van communicatie en digitale vormgeving en als web designer werkzaam bij een fitness franchise organisatie. Ben je geïnteresseerd in web design en user interface design / testing volg dan naast deze blog ook zijn Twitter. Bekijk alle berichten van Emiel Kwakkel →
Geef een reactie