Content in web design
Content is een verzamelwoord van alle informatie die je aanbiedt op je website. Hoe belangrijk het ontwerp van de applicatie is, uiteindelijk draait het vaak om de content. Een mooie website zonder content kan geen succes worden, maar een slecht vorm gegeven website met goede content wel. Toch komt het in web design vaak op de laatste plaats. Hoe komt dat?
De achtergrond
Meestal in projecten zijn de ontwikkelaars van de applicatie niet degene die de content schrijven. Wanneer bijvoorbeeld je een website maakt zal de klant vaak aanbieden de teksten aan te leveren. Dat is logisch, want de klant zelf weet het meeste over het onderwerp en heeft alle bronnen tot zijn beschikking. Dat betekent echter niet dat de schrijvers van de teksten zich de structuur en vormgeving al voor zich zien, of beter nog, meehelpen met het opzetten van de structuur en vormgeving op basis van de content.
Het probleem
Bezoekers van je website hebben vaak al duizenden verschillende websites bezocht voor ze je website bezoeken. Het is gekoesterde, en door ontwerpers in stand gehouden, illusie dat bezoekers tijd en zin hebben om de gehele website en zijn ontwerp aandachtig op te nemen. Bezoekers komen 9 van de 10 keer voor informatie. Met getrainde ogen scannen ze snel de pagina af. Ze gebruiken de diensten en content die je aanbiedt, maar zijn niet snel merktrouw. Op het web is voor alles wel een goed alternatief. Behalve wanneer de bezoeker op zoek is naar specifieke informatie van je zullen ze dus zonder moeite je website afsluiten en doorzoeken op een andere website.
Dit kan je doen
- Zorg er voor dat alle teksten makkelijk te scannen zijn, gebruik titels en kopjes wanneer mogelijk om dit te ondersteunen.
- Toegevoegde afbeeldingen en illustraties moeten van toegevoegde waarde zijn. Ga er niet van uit dat de hele tekst gelezen wordt, zijn dus alle paragraven afzonderlijk leesbaar?
- Wat is de meest standaard structuur voor de content die je aanbiedt? Wijk hier alleen met goede rede vanaf.
- Spel en typ fouten zijn dodelijk voor het vertrouwen.
- Lezen vanaf een computerscherm is lastiger vergeleken met papier. Zorg dus voor voldoende regelafstand.
- Wil je verschillende punten benadrukken of concluderen? Maak dan gebruik van lijstjes.
- Zorg dat de teksten te begrijpen zijn zonder de website en afbeeldingen erbij.
- Geef content niet weer in de vorm van banner-achtige context. Mensen slaan dit over met het scannen van je pagina. Ook wel banner blindness genoemd.
- Content op het internet ontleent zijn kracht aan de links. Link artikelen met elkaar, zorg dat de gebruiker altijd opties heeft.
Conclusie
Het is belangrijk dat je voor je begint met het ontwikkelen van de applicatie je al helder hebt wat het doel is van de applicatie, wat het doel is van de gebruikers en hoe je zo makkelijk mogelijk je gebruikers kan helpen hun doel te bereiken. Bouw een website of applicatie om de content heen en niet andersom. Denk goed na over de structuur. Ben je als web designer zelf niet betrokken bij het opzetten van de content en structuur overleg dan hierover zo goed en vaak mogelijk.
De auteur: Emiel Kwakkel
Emiel Kwakkel is afgestudeerd op het gebied van communicatie en digitale vormgeving en als web designer werkzaam bij een fitness franchise organisatie. Ben je geïnteresseerd in web design en user interface design / testing volg dan naast deze blog ook zijn Twitter. Bekijk alle berichten van Emiel Kwakkel →
Geef een reactie